Categories
Kehidupan seram

Ada orang datang ambil ank batu. Esoknya dia datang pulangkan semula. Rupanya ada lembaga datang menghantui.

Batu putih ini dipercayai ‘beranak’ dan jumlah kecilnya bertambah setiap masa. SIAPA orang Batu Pahat, Johor? Pernah dengar tak kisah misteri batu putih di Kampung Batu Puteh? Baru-baru ini penulis turun ke Batu Pahat dan duduk berbual bersama seorang rakan bernama Hazli. Borak punya borak, terbuka kisah tentang batu putih. Kawasan batu putih ini terletak di tepi jalan saja dalam ladang kelapa sawit di Parit Sulong, berdekatan dengan tangki air.

Ada papan tanda di situ tertulis Batu Putih. Di situ kelihatan longgokan batu. Ada batu besar dan di sekelilingnya pula dipenuhi batu-batu kecil. Kata Hazli, zaman dulu macam-macam kisah pelik kedengaran tentang kawasan batu putih ini. “Dulu-dulu, selalu orang kata motosikal yang lalu di situ akan mt enjin tiba-tiba. Terpaksa tolak motor. Dah lepas kawasan batu putih tu, elok pula enjin motor boleh dihidupkan.

HAZLI. PENDUDUK KAMPUNG BATU PUTEH. “Ada juga cerita tentang penduduk yang pernah nampak api menyala besar di kawasan batu putih itu dari jauh. Api tu menjulang tinggi macam ada kebakaran besar. Tapi bila dilihat semula, tak ada pula kesan-kesan terbakar di situ,” cerita Hazli. Bukan itu saja, pernah juga penduduk sekitar ternampak pusaran puting beliung gergasi yang keluar dari arah batu putih itu sebelum ia lenyap begitu saja.

Pernah juga pada masa lalu, seorang penduduk yang mahu pergi ke kebun pada awal pagi melalui kawasan batu itu, dia kehairanan melihat kawasan itu dipenuhi orang ramai. Berasa pelik, dia masuk ke kawasan batu putih itu dan terkejut melihat ada banyak rumah bagaikan satu perkampungan di situ. Ada ramai orang, tetapi anehnya seorang pun penduduknya tidak dia kenali.

Bila terasa pelik dengan keadaan itu, dia cuba mencari jalan keluar tapi dia bagaikan sesat. Dan bila dia berjaya keluar dari perkampungan itu, rupa-rupanya hari sudah gelap beransur malam. Lebih aneh, sebaik dia berpaling melihat ke arah belakang semula, perkampungan yang dilihatnya itu sudah tiada, dan keadaan hanya kebun belukar yang mulai gelap.

Menurut kata orang tua-tua dahulu, kawasan batu putih itu ada ‘penjaga’. Kononnya ada perkampungan makhluk halus di situ. Menurut Hazli lagi, disebabkan dahulu banyak kisah-kisah misteri berkaitan batu putih ini, ramai pula pihak yang mengambil kesempatan melakukan amalan-amalan khurafat di situ. Kampung Batu Puteh menyimpan pelbagai kisah misteri mengenai batu berwana putih yang terdapat di kawasan ini.

“Dulu kawasan batu ni memang jadi tempat amalan khurafat. Ramai yang datang buat pemujaan kat situ. Yang nak minta nombor ekor, cari harta, puja semangat dan macam-macam lagilah. Tapi sekarang tak lagi. Penduduk dah jaga tempat tu elok-elok, selalu gotong royong bersihkan dan sentiasa pantau sebab tak mahu ada aktiviti khurafat lagi di situ,” jelas Hazli.

Hah, bagus begitu. Jika tidak ada yang memantau, pasti ada saja orang yang tidak bertanggungjawab buat bukan-bukan di situ. Namun, Hazli nasihatkan jangan cuba ambil batu di kawasan itu ya. Sebab pernah berlaku, ada orang ambil anak-anak batu di situ. Esoknya, orang itu datang kembalikan semula batu tersebut. Katanya, tak tahan dengan macam-macam gangguan yang dia terima apabila bawa balik batu itu ke rumah.

Ada lembaga datang menghantuinya dan minta dia pulangkan semula batu itu ke tempat asal. Itulah fasal, siapa suruh ambil barang yang bukan hak kita. Dah tentu pemiliknya marah, bukan? Sedikit info, kampung ini dibuka oleh Haji Senawi, seorang peneroka dari Indonesia pada tahun 1876. Apabila perkampungan dibina di sini, ia diberi nama Kampung Haji Senawi.

Kemudian, mereka menemui satu kawasan dalam perkampungan ini yang terdapat selonggok batu besar berwarna putih. Lalu nama kampung itu ditukar menjadi Kampung Batu Puteh. Dikatakan sewaktu awal penemuan dulu, batu-batu di sini tidak sebanyak sekarang. Orang dulu-dulu mengatakan batu putih ini beranak pinak dan menjadi banyak (batu-batu kecil) seperti sekarang. Terpulanglah hendak percaya ataupun tidak. Yang pati, jangan sampai kita hilang akidah sudahlah jika terlalu taksub dengannya.

sumber: mstar

Categories
Home Kesihatan

Punca Badan Masuk Angin Dan Rawatannya

Bagi kebanyakan orang, masalah angin ini mungkin bukan gangguan yang menjejaskan hidup, tetapi bagi sesetengah orang, ia boleh menjejaskan keyakinan diri dan walaupun gejala yang dialami mungkin sama, tetapi punca masalah ini berbeza antara individu.

Punca Badan Masuk Angin

Gambar hiasan.
Masalah angin dalam badan kebanyakannya berpunca daripada udara yang ditelan dan apabila seseorang dalam keadaan tertekan, mereka lebih kerap menelan udara tanpa disedari.

1. Malaise

Namun, dalam perubatan moden, masalah masuk angin ini disebut penyakit Malaise.

Malaise adalah gejala tidak khusus yang berkaitan dengan hampir semua penyakit berjangkit, metabolik, atau sistemik. Ia sering diiringi oleh keletihan.

Gejala penyakit Malaise adalah kurang bertenaga, sakit, mengantuk dan badan menjadi sangat lemah (lemas badan) yang berpanjangan walaupun selepas berehat lama.

Untuk merawat penyakit Malaise, doktor biasanya akan memberikan anda Vitamin B-Complex.

2. Masalah Usus

Masalah masuk angin juga boleh disumbangkan oleh proses penghancuran makanan oleh bakteria di dalam usus besar yang tidak berlaku seperti sepatutnya. Ini bermakna ia mungkin disebabkan gangguan dalam sistem penghadaman.

Terdapat beberapa kaedah rawatan bagi menyelesaikan masalah ini. Paling utama adalah penghidapnya perlu membuat perubahan kecil dalam pemakanan dengan mengelakkan pengambilan makanan berangin dan bergas, ambil ubat serta cuba untuk tidak menelan terlalu banyak udara.

Kaedah perlu dilakukan penghidap masalah angin:

Menukar jenis makanan

Kandungan gas yang dihasilkan daripada makanan berbeza antara individu. Seseorang itu perlu memastikan jenis makanan khusus yang menyebabkan berlakunya masalah angin ini berdasarkan pengalaman.

Sekiranya makanan itu dapat dikenal pasti, hindarkan daripada mengambil makanan itu.

3. Ubat-ubatan

Ubat-ubatan seperti antasid, simethicone dan arang diaktifkan yang boleh didapati di farmasi dapat membantu mengurangkan masalah angin.

Selain itu, enzim penghadaman seperti laktase membantu menghadamkan karbohidrat di samping membolehkan seseorang mengambil makanan yang biasanya menghasilkan angin.

4. Kurangkan menelan udara

Individu yang mengalami masalah sendawa yang kronik dinasihatkan supaya kurang mengambil gula-gula getah dan gula-gula.

Anda dinasihatkan supaya mengunyah makanan secara perlahan-lahan dan tidak banyak bercakap ketika makan.

Hindari makanan yang menghasilkan angin

Makanan yang mengandungi gula raffinose, fruktosa, laktosa dan sorbitol menghasilkan banyak angin.

Raffinose terkandung dalam makanan seperti kacang yang mengandungi banyak gula kompleks manakala bunga kubis, kubis brussel, asparagus, brokoli dan kubis pula mengandungi fruktosa.

Laktosa ialah gula semula jadi yang terdapat dalam susu dan makanan mengandungi susu seperti keju dan aiskrim.

Fruktosa banyak terdapat pada bawang, buah pir dan gandum. Ia juga banyak digunakan sebagai pemanis dalam minuman ringan dan jus buah-buahan.

Ubatan dan urutan

Selain pengambilan ubat yang sesuai bagi mengurangkan masalah angin sama ada dengan bertemu doktor atau berkunjung ke farmasi terdekat, teknik urutan juga satu daripada kaedah yang dapat membantu anda.

Melalui teknik urutan yang betul, angin dalam badan seseorang itu mampu dikeluarkan dan ia akan memberikan kelegaan segera.

Menurut pakar terapi, teknik urutan yang betul mampu melegakan atau mengurangkan rasa kurang selesa individu berkenaan.

Terdapat pelbagai jenis masalah angin yang biasa terjadi antaranya angin di badan, kepala, rahim, perut dan bawah bahu yang boleh menyebabkan seseorang itu berasa lesu dan mengalami kesakitan.

Masalah angin ini sekiranya tidak dirawat atau diurut dengan betul bukan saja menyebabkan rasa tidak selesa malah boleh menjadi punca kesakitan atau bisa pada badan atau tempat yang bermasalah itu.

sumber sentiasa panas

Categories
Home Kehidupan

Cara untuk cegah kecurian identiti

Kecurian identiti (Identity Theft) yang semakin meningkat pada kadar membimbangkan di Malaysia dan di seluruh dunia, telah menyebabkan kerugian dan kerosakan bernilai berjuta-juta ringgit, terutama sekali terhadap reputasi dan kesihatan kredit pengguna yang tidak bersalah.

 

Maksud Kecurian Identiti

Tetapi, adakah anda tahu apakah itu kecurian identiti? Mungkinkah anda menjadi mangsa seterusnya, dan jika ya, bagaimanakah situasi tersebut boleh menyusahkan anda?

Apakah sebenarnya kecurian identiti?

Kecurian identiti dan penipuan identiti adalah dua istilah yang digunakan untuk merujuk kepada semua jenis jenayah di mana seseorang memperolehi maklumat orang lain dan menyalahgunakannya.

Data peribadi yang kerap dicuri termasuk nombor kad kredit dan debit serta maklumat mengenai akaun bank, polisi insurans dan rekod perubatan.

Bahaya jika maklumat dicuri

Pencuri sering menggunakan maklumat kad kredit atau debit yang dicuri untuk membuat pembelian, terutamanya secara online. Mereka boleh menghubungi pihak bank dan berpura-pura menjadi pemilik kad kredit – kemudian membatalkan kad kredit mangsa dengan menggunakan pelbagai alasan, serta meminta kad baru dihantar ke alamat baru yang boleh diakses oleh pencuri.

Seterusnya, pencuri membeli-belah dengan menggunakan kad yang baru. Dalam kes yang lebih serius, kecurian identiti boleh memudahkan atau membiayai jenayah lain termasuk keganasan, imigrasi haram dan emel maklumat palsu (‘phishing’).

Dengan mencuri maklumat yang mencukupi, pencuri boleh mendapatkan pulangan cukai, berpura-pura menjadi orang lain jika ditangkap, atau menggunakan habis perlindungan insurans perubatan mangsa (kecurian identiti perubatan).

Tanda-tanda amaran anda mungkin menjadi mangsa kecurian identiti:

Anda menjangkakan kad kredit atau debit baru tiba di dalam mel tetapi ia lambat.

  • Anda melihat urusniaga yang tidak dilakukan oleh anda apabila menyemak penyata kad kredit.
  • Surat, bungkusan atau surat penting yang anda harapkan hilang secara konsisten.
  • Anda telah menerima notis litigasi atau dokumen pengadilan untuk sesuatu yang anda tidak lakukan.

Beberapa jenis pencurian identiti biasa:

1. Kecurian identiti kewangan

Ini adalah jenis kecurian identiti yang paling kerap berlaku. Pencuri identiti mencuri data kewangan seperti nombor kad kredit dan debit untuk mendapatkan manfaat ekonomi menggunakan nama mangsa.

Ini termasuk mendapatkan kredit, pinjaman, barangan dan perkhidmatan sementara berpura-pura menjadi orang lain.

Mangsa akhirnya akan dapat melihat perkara-perkara seperti bil untuk pembelian yang tidak pernah dibuat, pembukaan akaun baru, notis peringatan dari bank yang kad kredit mereka telah digunakan sehingga had maksima dan sebagainya.

2. Kecurian identiti berjenayah

Ini adalah jenis kecurian identiti yang sangat memudaratkan. Kecurian identiti jenayah berlaku apabila seseorang menggunakan identiti dengan maklumat anda untuk melepaskan diri dari tuduhan jenayah.

Apabila penjenayah dituduh atau ditangkap, mereka memberikan pengenalan palsu. Anda kemudian akan terlepas tarikh pendengaran mahkamah kerana tidak menyedari perkara ini, dan ini boleh menyebabkan sabitan jenayah yang teruk terhadap rekod anda.

Bukan sahaja ini akan merosakkan nama anda, ia boleh menjejaskan peluang anda untuk mendapatkan pekerjaan atau menyebabkan anda dihalang daripada meninggalkan negara ini oleh jabatan imigresen.

3. Kecurian identiti secara sintetik

Satu jenis kecurian identiti yang agak baru, pencuri mungkin menggabungkan maklumat yang mereka telah curi dari pelbagai mangsa untuk mencipta identiti ‘sintetik’ yang baru.

Pencurian identiti jenis ini memberi kesan negatif kepada semua mangsa yang maklumatnya digunakan dalam penciptaan identiti palsu.

Pencuri mungkin tidak menggunakan nama anda, tetapi alamat atau nombor telefon anda mungkin digunakan untuk aktiviti penipuan dan jenayah mereka.

4. Kecurian identiti perubatan

Ini berlaku apabila seseorang ingin mendapatkan rawatan perubatan di bawah identiti yang dicuri. Pencuri identiti mungkin menggunakan maklumat anda apabila menerima rawatan perubatan untuk mengelakkan pembayaran bil.

Penipuan kewangan boleh merosakkan kredit anda dan mengakibatkan bil perubatan yang besar.

Terdapat juga bahaya rekod perubatan pencuri yang digabungkan dengan rekod peribadi anda. Doktor menggunakan sejarah perubatan anda untuk membuat keputusan mengenai rawatan dan membuat diagnosis penyakit berdasarkan sejarah perubatan semasa dan masa lalu anda.

Maklumat yang tidak tepat boleh menyebabkan diagnosis salah atau prosedur rawatan yang merbahaya.

5. Pemalsuan alamat

Pencuri identiti boleh mengubah alamat surat-menyurat anda tanpa pengetahuan anda, kemudian mengalihkan semua surat anda ke alamat yang lain. Dengan memeriksa surat anda. pencuri boleh mendapat maklumat tambahan yang berguna mengenai anda.

Ia juga merupakan pencerobohan privasi anda kerana ia membolehkan mereka melihat surat-menyurat peribadi anda.

Bagaimana anda boleh mencegah kecurian identiti?

Walaupun anda mungkin tidak dapat menghalang pencuri daripada mencuri maklumat anda sepenuhnya, terdapat langkah-langkah yang anda boleh ambil untuk membantu melindungi maklumat peribadi anda yang sensitif.

Berikut adalah 8 cara untuk mencegah kecurian identiti:

  1. Dapatkan laporan kredit anda secara berkala dan semaknya untuk memastikan ia tidak mengandungi maklumat yang mencurigakan seperti akaun yang tidak anda buka, atau sebarang maklumat seperti prosedur litigasi.
  2. Semak penyata bank dan kad kredit anda dengan teliti untuk pembelian yang anda tidak lakukan.
  3. Awas terhadap ‘pelayar bahu’. Pastikan papan kekunci tidak kelihatan semasa menaip kata laluan anda di komputer dan di mesin ATM.
  4. Berhati-hati apabila menyimpan kata laluan tertulis, terutama sekali dalam dompet, dalam kereta atau di pejabat anda. Cuba hafal kata laluan anda. Sekiranya anda perlu menuliskannya, gunakan kod khas yang hanya anda seorang boleh fahami.
  5. Jangan membalas permintaan mencurigakan untuk maklumat peribadi (nama anda, tarikh lahir, maklumat keluarga atau nombor akaun bank) melalui telefon, mel, atau atas talian.
  6. Musnahkan atau lupuskan resit-resit anda, tawaran kredit, penyata akaun dan kad yang telah luput.
  7. Jangan meninggalkan dokumen peribadi dan data peribadi penting di tempat terbuka; ini memberi kesempatan kepada orang lain untuk mencuri maklumat anda dengan mudah.
  8. Jangan sekali-kali mengabaikan surat misteri atau tanda-tanda yang mencurigakan, terutamanya jika anda menyedari pola yang berulang. Ini boleh menjadi tanda bahawa orang lain telah menggunakan maklumat anda, atau jenayah telah dilakukan menggunakan nama anda. Teliti semua dokumen undang-undang dan mahkamah, dan ambil langkah segera untuk membetulkan keadaan.

MAKSUD DATA PERIBADI

Data peribadi bermaksud apa-apa maklumat yang digunakan di dalam transaksi komersial yang berhubungan secara langsung atau tidak langsung dengan seseorang subjek data yang dikenalpasti daripada maklumat tersebut.

Data tersebut boleh direkodkan sama ada secara manual atau elektronik meliputi perkara-perkara objektif dan juga subjektif tanpa mengira sumber maklumat itu diperolehi meliputi maklumat asas (contohnya nama, alamat dan nombor kad pengenalan) sehinggalah ke maklumat sensitif (contohnya rekod perubatan dan tahap kesihatan) atau apa-apa informasi lain yang ditetapkan Menteri di bawah APDP dari semasa ke semasa.

Antara contoh “data peribadi” adalah seperti:-

  • Nama dan alamat.
  • Nombor kad pengenalan.
  • Nombor pasport.
  • Maklumat kesihatan.
  • E-mel.
  • Gambar.
  • Imej dalam rakaman litar tertutup (CCTV).
  • Maklumat dalam fail peribadi.
  • Butiran akaun bank.
  • Butiran kad kredit.
  • Maklumat kesihatan (sensitif) contohnya, penjenisan darah, rekod atau huraian kesihatan sehinggalah ke maklumat-maklumat sensitif seperti kepercayaan politik, kepercayaan agama, keadaaan fizikal atau mental atau apa-apa informasi lain yang ditetapkan oleh Menteri di bawah APDP dari semasa ke semasa.

Data Peribadi Sensitif

Data peribadi sensitif bermaksud apa-apa data peribadi yang mengandungi maklumat mengenai kesihatan atau keadaan fizikal atau mental seorang subjek data, pendapat politiknya, kepercayaan agamanya atau kepercayaan lain yang bersifat seumpamanya perlakuan apa-apa kesalahan olehnya atau apa-apa data peribadi lain yang ditetapkan oleh Menteri melalui perintah yang disiarkan dalam warta.

AKTA 709

Jabatan Perlindungan Data Peribadi Malaysia (JPDP) merupakan agensi di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) berperanan memastikan pematuhan Akta melalui peningkatan kesedaran/promosi, amalan-nasihat yang baik dan memberikan nasihat umum dan bimbingan serta menjalankan penguatkuasaan tanggungjawab utama mengawal selia pemprosesan data peribadi individu yang terlibat dalam urus niaga komersial oleh pengguna datamenguatkuasakan Akta untuk membanteras penyalahgunaan data peribadi.

Fokus utama JPDP adalah mengawal selia pemprosesan data peribadi seseorang individu oleh pengguna data agar ia digunakan dengan cara yang penuh berintegriti, selamat dan tidak disalahgunakan.

Apakah tujuan Akta Perlindungan Data peribadi?

Untuk memberi perlindungan kepada maklumat peribadi seseorang individu yang diproses untuk tujuan transaksi komersial.

Siapa yang perlu mematuhi Akta Perlindungan Data Peribadi?

Semua individu dan organisasi yang memproses data peribadi dalam urusan mereka mesti mematuhi peraturan-peraturan yang ditetapkan dalam Akta Perlindungan Data Peribadi 2010. Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri dikecualikan.

Apakah Peraturan- peraturan tersebut?

Akta Perlindungan Data Peribadi mengandungi tujuh prinsip amalan pengendalian maklumat yang mesti dipatuhi.

  1. Prinsip Am.
  2. Prinsip Notis dan Pilihan.
  3. Prinsip Penzahiran.
  4. Prinsip Keselamatan.
  5. Prinsip Penyimpanan.
  6. Prinsip lntegriti Data.
  7. Prinsip Akses.

Data apakah yang dilindungi Akta?

Sebarang data yang membolehkan seseorang individu yang masih hidup dikenalpasti adalah dilindungi di bawah Akta Perlindungan Data Peribadi.

Beberapa contoh data boleh dianggap sebagai data peribadi selagi seseorang individu yang masih hidup boleh dikenalpasti daripada maklumat atau data tersebut:

  • Nama dan alamat.
  • Nombor kad pengenalan.
  • Nombor pasport.
  • Maklumat kesihatan.
  • Alamat e-mel.
  • Gambar.
  • Imej dalam rakaman litar tertutup (CCTV).
  • Maklumat dalam fail peribadi.

Bilakah sesebuah organisasi “memproses” data peribadi?

Sesebuah organisasi mesti mematuhi Akta hanya jika organisasi itu “memproses” data peribadi. Akta Perlindungan Data Peribadi memberi definasi kepada maksud perkataan “pemprosesan”.

Definasinya sangat luas. “Pemprosesan” data peribadi bermaksud melakukan sesuatu terhadap data termasuklah mengumpul, merekod, memegang, menyimpan, menyusun, mengubah, menzahirkan dan memusnahkan. Hanya dengan membaca atau mengakses maklumat sudah dianggap “pemprosesan”.

Contoh-contoh aktiviti yang boleh dianggap sebagai “pemprosesan”termasuklah:

  • Mengumpul data menggunakan borang, melalui telefon atau melalui laman sesawang.
  • Menerbitkan data.
  • Menjual data.
  • Menggunakan data dalam pentadbiran.
  • Menggunakan data untuk tujuan pemasaran.
  • Merekodkan data.
  • Mendedahkan atau memberikan data kepada organisasi lain.
  • Memusnahkan data.

Siapa pengguna data?

Akta Perlindungan Data Peribadi terpakai kepada seseorang individu dan organisasi sekiranya mereka adalah “Pengguna data”.

“Pengguna data”adalah individu atau organisasi yang:

  • Memproses data peribadi, atau
  • Mempunyai kawalan terhadap pemprosesan data peribadi, atau
  • Membenarkan pemprosesan data peribadi.

Siapakah Pemproses Data

Akta Perlindungan Data Peribadi tidak terpakai kepada seseorang individu atau organisasi yang memproses data peribadi bagi pihak pengguna data.

Adakah pengguna data bertanggungjawab terhadap aktiviti pemproses data?

Jika organisasi A mendapatkan khidmat organisasi B bagi memproses data bagi pihaknya, maka dalam hubungan ini, organisasi A adalah pengguna data manakala organisasi B adalah pemproses data.

Akta Perlindungan Data Peribadi menghendaki organisasi A memastikan bahawa organisasi B memberi jaminan untuk mengambil langkah-langkah keselamatan bagi melindungi data yang diproses.

Organisasi A juga dikehendaki oleh Akta supaya memastikan bahawa organisasi B mematuhi langkah-langkah tersebut.

Siapakah subjek data?

Akta Perlindungan Data Peribadi memberikan peraturan mengenai amalan yang baik dalam memproses data peribadi individu yang masih hidup. Akta mendefinasikan individu-individu yang mana data mereka diproses oleh pengguna data sebagai subjek data.

Apakah hak-hak yang diberikan oleh Akta Perlindungan Data Peribadi kepada subjek data (individu)?

Subjek data diberikan hak-hak berikut:

  • Hak untuk diberitahu samada data mereka diproses oleh sesebuah organisasi.
  • Hak untuk mengakses data peribadi.
  • Hak untuk membetulkan data peribadi.
  • Hak untuk menarik balik kebenaran memproses data peribadi.
  • Hak untuk menghalang pemprosesan yang mungkin menyebabkan kerosakan atau tekanan (distress).
  • Hak untuk menghalang pemprosesan bagi maksud pemasaran langsung.

Apakah data peribadi sensitif?

Akta Perlindungan Data Peribadi mendefinasikan data peribadi sensitif sebagai maklumat tentang kesihatan atau keadaan fizikal atau mental seseorang individu, pendapat politiknya, kepercayaan agamanya dan kepercayaan lain yang bersifat seumpamanya.

Selain itu, perlakuan atau penyataan perlakuan apa-apa kesalahan seseorang individu juga adalah data peribadi sensitif.

Apakah syarat-syarat bagi memproses data peribadi sensitif?

Akta tidak membenarkan pemprosesan data peribadi sensitif kecuali untuk tujuan-tujuan yang dinyatakan dalam Akta dan pemprosesan tersebut mestilah dengan persetujuan secara nyata dari subjek data.

Apakah yang boleh dilakukan jika seseorang mendapati bahawa data peribadi telah diproses tidak mengikut Akta Perlindungan Data Peribadi?

Individu yang merasakan bahawa data peribadi mereka telah diproses melanggar peruntukan mana-mana peruntukan Akta boleh membuat aduan kepada Pesuruhjaya Perlindungan Data Peribadi.

Apakah remedi yang ada kepada subjek data?

Remedi dibawah Akta Perlindungan Data Peribadi adalah dalam bentuk kesalahan jenayah. Akta telah mewujudkan beberapa kesalahan jenayah baru, ini termasuklah kesalahan-kesalahan berikut:

  • Memproses data peribadi tanpa perakuan pendaftaran.
  • Memproses data peribadi selepas pendaftaran dibatalkan.
  • Melakukan perlanggaran terhadap mana-mana prinsip data.
  • Memproses data peribadi selepas persetujuan di tarik balik.
  • Memproses data peribadi sensitif tidak mengikut syarat-syarat yang telah ditetapkan.
  • Menjual atau membuat tawaran untuk menjual data peribadi.
  • Kegagalan mematuhi kehendak Pesuruhjaya Perlindungan Data Peribadi bagi mematuhi notis mengenai pemasaran langsung.

Bolehkah seseorang individu menuntut gantirugi/pampasan dibawah Akta Perlindungan Data Peribadi sekiranya data peribadi mereka telah diproses menyalahi Akta?

Akta tidak memperuntukkan secara spesifik hak untuk menuntut ganti rugi.

Organisasi atau orang yang memegang butir-butir peribadi anda mempunyai kewajipan di sisi undang-undang untuk mengendalikan data ini dengan berhati-hati.

Jika anda mengalami kesusahan akibat butir-butir peribadi andatidak diuruskan dengan baik, anda mungkin boleh menuntut pampasan melalui mahkamah. Anda sepatutnya membincangkan perkara ini dengan peguam cara.

Jabatan tidak mempunyai fungsi dalam tindakan ini dan tidak boleh memberi nasihat undang-undang.

Untuk mendapatkan maklumat atau sebarang aduan, anda bolehlah melayari laman web JPDP di www.pdp.gov.my

Sumber sentiasapanas

Categories
hiburan Home islam

PU Amin minta maaf pada rakan Kristian ,sepatutnya perkara ini tidak berlaku

Mazhab mana pulak bergambar pakai baju pengantin dekat kubur Kristian ni.” Demikian kata-kata pendakwah bebas, Pencetus Ummah (PU) Amin ketika menyentuh isu tular foto pengantin bergambar di tapak perkuburan yang mengundang kritikan ramai.

Amin, 29, atau nama sebenarnya Mohamad Amirul Amin Maula Lokman Hakim meluahkan rasa kesal itu di Instagram rasminya.

Beliau turut mendedahkan rakannya yang beragama Kristian turut tersinggung kerana tanah perkuburan adalah tanda hormat mereka kepada si mati selain mengenakan pakaian yang sesuai ketika menziarah kubur sanak saudara.

“Untuk makluman semua lepas saya tanya dengan rakan-rakan saya yang beragama Kristian, mereka sendiri ada pakaian khas untuk mereka ke kubur sebagai tanda hormat mereka…

“Mereka juga kecewa bila ada orang ambil gambar macam ini. Orang Kristian pun tahu adab dan cara bila di kubur.

“Mereka datang dan balik, sambil fikir hal kematian tetapi kita boleh pula bergambar, aneh tuan-tuan, aneh…” tulisnya.
Netizen troll wajah model pengantin tular di laman sosial.
Netizen troll wajah model pengantin tular di laman sosial.

Beliau juga mengingatkan kepada masyarakat agar menghormati agama bangsa lain demi keharmonian.

“Hormatlah agama orang lain. Kalau mereka buat dekat kubur kita macam mana ? Pada kawan-kawan Kristian saya minta maaf atas ketelanjuran ini…

“Ya ALLAH, apa sudah jadi dengan dunia. Macam macam cara ‘marketing’ orang sekarang. Ikutlah sabda nabi ‘tinggalkan benda pelik- pelik’…” katanya.

Ekoran daripada kecaman yang bertubi-tubi, pemilik butik bertindak menutup akaun Facebook buat sementara waktu sehingga keadaan kembali reda.

Dalam pada itu netizen menyuarakan kemarahan dengan melakukan troll foto model pengantin digantikan dengan muka tengkorak selain meletakkan gambar hantu di sisi model tersebut.

View this post on Instagram

DEMI NAK VIRAL | Adoi pelik pelik lah zaman sekarang ni. Mazhab mana pulak bergambar pakai baju pengantin dekat kubur kristian ni… Mungkin nak promot baju, mekap artis atau pakej kahwin, atau sebagainya tapi macam mana boleh sampai ke kubur ? Tak tahu nak gelak ke nak marah ke atau camne… Untuk makluman semua lepas saya tanya dengan rakan rakan saya yang beragama kristian, mereka orang kristian sendiri ada pakaian khas untuk mereka ke kubur tanda hormat mereka… Mereka juga kecewa bila ada orang ambil gambar macam ni. Orang kristian pun tahu adab dan cara bila di kubur. Dorang datang dan balik. Sambil fikir hal kematian. Kita pula boleh posing bergamba. Aneh tuan tuan. Aneh… Hormatlah agama orang lain. Kalau dorang buat dekat kubur kita macam mana ? Pada kawan kawan kristian saya minta maaf atas ketelanjuran ini… Ya Allah, apa sudah jadi dengan dunia. Macam macam cara marketing orang sekarang. Ikut lah sabda nabi ‘tinggalkan benda pelik pelik’… Bak kata shuib sepahtu “peninggg arrrrr”..

A post shared by PU Amin (@pencetusummah_amin) on Nov 5, 2019 at 7:15am PST

Perbuatan mengambil gambar di tanah perkuburan Islam atau bukan Islam untuk tujuan komersial atau sekadar suka-suka adalah dilarang dalam Islam.

Pendakwah yang juga Imam Jemputan Masjid Asy-Syakirin Kuala Lumpur City Center (KLCC), Masjid Negara dan Masjid Wilayah Persekutuan, Ustaz Shahrizan Daud At-Turabi berkata, mengambil gambar di kawasan perkuburan untuk dijadikan sebagai kenangan supaya boleh mengenal pasti kedudukan kubur atau sebagai kenangan keinsafan untuk diri atau keluarga adalah diharuskan dengan syarat bukan untuk bersuka ria apatah lagi jika diiringi dengan senyuman atau tidak menjaga adab menziarahi kubur.

Menurutnya, aktiviti mengambil gambar di tanah perkuburan turut menjadi perbahasan dalam kalangan ulama iaitu tentang keharusan bergambar dinilai berdasarkan tujuan yang dibenarkan sahaja.

“Kita kena ingat mana-mana kawasan perkuburan sama ada perkuburan Islam atau bukan Islam bukan sekadar untuk menyimpan mayat tetapi supaya orang yang masih hidup ini boleh mengingati pemergian si mati atau kematiannya sendiri suatu hari nanti.

“Bukanlah salah nak pergi kawasan perkuburan bukan Islam hukumnya harus untuk menjaga keharmonian dan menjaga hubungan tetapi jika untuk tujuan komersial ia dilarang sebab perkuburan bukan kawasan komersial apatah lagi yang melanggar etika di kawasan perkuburan,” katanya kepada Sinar Harian di sini hari ini.

Mengulas mengenai tindakan pemilik butik pengantin yang menjadikan kawasan tanah perkuburan Kristian sebagai lokasi untuk memperagakan baju pengantin supaya kelihatan ‘rare’, beliau berkata, tindakan sedemikian jelas memberi fitnah kepada agama Islam.

Ini kerana katanya, perbuatan sebegitu mencemar ‘kesucian’ atau mencemar etika kawasan perkuburan bagi orang Kristian kerana orang Kristian pun mempercayai bahawa kawasan perkuburan adalah suci dan perlu menjaga batas-batas tertentu.

“Malah orang Kristian pun ada pakaian khas untuk pergi ke kawasan perkuburan, mereka pakai baju hitam. Kita pula sebaliknya siap pakai baju kahwin”.

“Faham tujuan adalah untuk pemasaran supaya tular tapi kenalah jaga adab kerana ia boleh memberikan fitnah kepada agama Islam sendiri” katanya.

Jelasnya, antara hadis yang agak sesuai untuk dikaitkan dengan situasi ini adalah sabda Nabi Muhamad SAW yang bermaksud: “Tinggalkan perkara yang meragukan kamu dengan perkara yang tidak meragukan kamu,” atau hadis lain Nabi menyatakan “Di antara tanda kebaikan seseorang Muslim ialah dia meninggalkan sesuatu yang tidak patut dan tidak perlu dia dilakukan.”

“Maknanya hadis itu adalah sebagai umat Islam, kita tidak perlu melakukan perkara yang tidak sesuai dan tidak penting lebih-lebih lagi perbuatan seperti ini.

“Kerana ia bukan hanya memberi kesan daripada sudut agama malah dalam keharmonian kaum pun ia akan mencetuskan salah faham malah sikap benci membenci kerana tidak menjaga adab dan kehormatan,” katanya.

Sementara itu Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Dr Wan Salim Mohd Noor turut berpandangan bahawa perbuatan mengambil gambar di mana-mana tempat termasuk di kawasan perkuburan orang Islam atau bukan Islam jika tiada unsur pemujaan atau syirik kepada ALLAH SWT dibolehkan.

Jelasnya, tetapi adalah lebih baik dielakkan kerana dibimbangi akan membawa kepada persepsi yang salah oleh masyarakat.

“Banyak lagi tempat-tempat lain yang menarik, buat apa cari tempat yang boleh menyebabkan orang menyangka yang bukan-bukan!,” katanya.

Terdahulu pemilik butik pengantin, Nur Amirah Mohd Amiruddin, 26, mengakui kesilapan itu daripada diri sendiri dan memohon maaf kepada semua pihak yang tersinggung mengenai gambar seorang model wanita bergambar di tepi kubur bukan Islam yang dimuat naik di Facebook miliknya baru-baru ini.

Gambar itu kemudiannya tular di media sosial hingga mengundang kemarahan warganet yang kurang senang dengan tindakan jurugambar seolah-olah tidak peka dengan sensitiviti umat Islam.

sumber sinar harian

Categories
Home Kehidupan

Demi sesuap nasi Bapa angkut anak ketika bawa gojek

Demi sesuap nasi, seorang bapa terpaksa membawa anaknya ketika mencari rezeki, bekerja dalam perkhidmatan teksi motosikal atau Gojek.Menerusi satu rakaman video di Facebook Ponti Viral, lelaki itu dilihat menggendong anaknya yang sedang nyenyak tidur pada bahagian hadapan sambil dalam perjalanan mengambil penumpang lain.

Diruang komen, netizen, Natie berkata, ketika ditemubual di sebuah rancangan televisyen Indonesia, lelaki itu menjelaskan, dia membawa anaknya pergi bekerja kerana ia adalah permintaan anaknya itu sendiri.”Itu kerana kemahuan anak, mahu ikut saya bekerja. Lagipun dia sudah biasa ikut saya bekerja,” katanya.

Dalam pada itu, ketika ditanya status isterinya yang dikatakan telah tiada seperti mana tular di laman sosial.Jawab lelaki itu, isterinya masih ada dan dia turut bekerja sebagai Gojek.

Terdahulu, tular satu rakaman video seorang Gojek membawa anak ketika bekerja malah mendakwa isterinya telah sudah tiada.”Video semangat pembonceng Gojek luar biasa di Jakarta, bawa anak ketika bekerja kerana si ibu telah dah tiada…

“Semoga selalu diberikan rezeki berlimpah ya pak,” tulis di Facebook Ponti Viral.Rakaman durasi 35 saat itu memaparkan penumpang itu juga menghulurkan sumbangan kepada lelaki tersebut kerana kagum kegigihannya mencari rezeki demi kelangsungan hidup.

Video yang meraih lebih 819,000 tontonan pantas menarik perhatian warganet yang menyaksikan kesungguhan lelaki itu mencari sesuap nasi sehingga lewat malam.”Ya ALLAH limpahkan rezeki untuk si bapa ini, dari arah mana pun yang Engkau kehendaki serta berikanlah kesihatan buat anaknya,” tulis Salsabila Nurawalia.

Pada hantaran yang sama, kata Moms Angel, “Saya sedih, terharu melihat perkara ini. Semoga bapa semua dilindungi ALLAH dan dimurahkan rezeki.”

Diasaskan oleh Nadiem Makarim, 35, yang kini juga adalah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) syarikat rangkaian pengangkutan dan syarikat pemula niaga itu, Gojek adalah kebanggaan Indonesia, bukan hanya sekadar perkhidmatan pengangkutan penumpang menggunakan motosikal tetapi lebih dari itu!

Di Indonesia, bagi tiga bulan pertama 2019, aplikasi Gojek telah dimuat turun lebih daripada 142 juta kali, dengan lebih daripada 2 juta rakan kongsi pemandu.

Pada 2018, Gojek juga mencatatkan lebih US$9 billion nilai transaksi kasar (GTV) di semua negara operasinya, dan menjadikannya kumpulan teknologi pengguna terbesar di Asia Tenggara berdasarkan GTV.

Gojek kini juga beroperasi di Singapura, Filipina, Thailland (dikenali sebagai GET) dan Vietnam (dikenali sebagai GoViet).

Ditubuhkan pada 2010, Gojek menawarkan pelbagai perkhidmatan seperti GoRide (pengkhidmatan pengangkutan motosikal), GoCar (pengangkutan kereta seperti GrabCar), GoFood (penghantaran makanan), GoBlueBird (perkhidmatan teksi), GoBills (pembayaran bill semasa), GoMart (perkhidmatan pembelian barangan di supermarket), GoLaundry (perkhidmatan dobi), GoAuto (perkhidmatan membaiki kenderaan) dan banyak lagi.

Semua perkhidmatan itu menggunakan aplikasi dalam talian melibatkan 2 juta rakan kongsi pemandu ketika ini (2 juta peluang pekerjaan sebagai pemandu Gojek untuk warga Indonesia).

Baru-baru ini Menteri Belia dan Sukan Malaysia Syed Saddiq Syed Rahman mencadang memperkenalkan perkhidmatan teksi motosikal atau lebih dikenali sebagai ojek, yang memicu pelbagai polemik.

Ia pastinya menjurus kepada soal keselamatan penumpang sebagai pembonceng motosikal itu tatkala peratusan kemalangan membabitkan motosikal di Malaysia membimbangkan.

Di Indonesia, Gojek turut bekerjasama bersama Kementerian Perhubungan mengadakan bengkel penunggangan selamat khusus untuk para rakan kongsi pemandunya.

Peraturan Menteri Perhubungan Nomor 118 Tahun 2018 juga menetapkan Angkutan Sewa Khusus (berasaskan aplikasi) wajib memberikan perlindungan insurans kepada penumpang dari risiko kemalangan.

Tiada perangkaan tepat berkaitan jumlah kemalangan motosikal Gojek di Jakarta, namun kemalangan motosikal berbanding kenderaan lain di Jakarta adalah tertinggi.

Pada 2018, lebih 5,400 kes kemalangan motosikal di Jakarta, melibatkan kematian seramai 524 orang.

Di Jakarta, amalan membonceng motosikal menggunakan perkhidmatan Gojek adalah perkara biasa di kota berpenghuni lebih 10 juta orang itu, yang kesesakan trafiknya tiga kali ganda berbanding Kuala Lumpur, Malaysia.

Setiap hari kelibat penumpang termasuk berbaju pejabat, bertali leher memakai suit hitam, pembonceng wanita yang ditunggang penunggang lelaki, adalah perkara rutin dan biasa.

Di Jakarta, ia bukan menjadi satu isu besar apabila wanita menggunakan perkhidmatan Gojek yang ditunggangi ‘cowok’ (lelaki).

“Ngak ada cinta-cinta pak kalau bawa penumpang wanita, saya kan mencari rejeki untuk keluarga,” kata Asep Purwo, 27, yang sudah dua tahun bekerja sebagai pemandu motosikal Gojek.

 

sumber Sinar harian,bernama

Categories
Home islam

Doktor Kantoi menyamar pakar sakit puan

Perkongsian seorang wanita yang menceritakan tentang seorang lelaki yang mengedit wajahnya sebagai doktor demi mencari cinta menerima pelbagai reaksi daripada netizen.Kisah tersebut telah dikongsi Aryana Ren di akaun Facebooknya yang memberitahu bahawa doktor palsu yang dikenali sebagai Aizat Hamdan mengaku pakar sakit puan yang bertugas di Hospital Raja Permaisuri Bainon, Ipoh.

Aryan Ren berkata, namun taktik penyamaran lelaki berkenaan terbongkar apabila nama individu tersebut tiada dalam Malaysian Medical Council (MMC) yang hanya boleh disemak secara online di laman web rasmi MMC.”Modus operandi dia boleh diibaratkan seperti love scam yang hanya untuk memanipulsi dan menipu wanita dengan mengatakan dia adalah Pegawai Perubatan (MO) sakit puan yang merupakan satu jenayah.

“Dia juga telah melakukan jenayah lain dengan mengedit mukanya menggunakan gambar seorang seorang doktor dari Indonesia yang terkenal dengan pembedahan laparoskopi, Dr Rudiman,” tulisnya di Facebook miliknya.Dalam pada itu Aryan Ren berkata, satu laporan polis telah dibuat dan pihaknya telah menghubungi dan bekerjasama dengan Dr Rudiman berkenaan gambarnya telah digunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Menurutnya, Dr Rudiman tidak pernah memberikan sebarang kebenaran untuk menggunakan gambarnya dan pihaknya percaya ramai yang telah menjadi mangsa kepada Aizat yang dipercayai ditipu dari segi kewangan.Aryan telah menghubungi Dr Rudiman dan beliau tidak pernah memberikan sebarang kebenaran untuk menggunakan gambarnya Aryan telah menghubungi Dr Rudiman dan beliau tidak pernah memberikan sebarang kebenaran untuk menggunakan gambarnya

“Kami harap dia akan ditangkap dan diambil tindakan undang-undang dan kami akan bersyukur jika maklumat ini tersebar supaya tiada di antara kita akan menjadi mangsanya lagi. Sila laporkan akaun Facebooknya.”Jika ada sesiapa yang menemui atau pernah menjadi mangsa kepada Aizat, sila laporkan kepada salah seorang kepada kami kerana kami kini sedang memberi kerjasama penuh dengan pihak polis supaya siasatan dapat dijalankan dengan lebih teliti

Perkongsian Aryan kini tular di media sosial yang kini meraih 1,200 tanda suka, 2400 telah berkongsi maklumat tersebut rata-rata netizen memberi sokongan bahawa lelaki ini akan mudah dikesan.Antara reaksi netizen yang mengecam tindakan yang dilakukan oleh individu terbabit

Antara reaksi netizen yang mengecam tindakan yang dilakukan oleh individu terbabit

Ada di antara mereka yang mempunyai pengalaman dan menjadi mangsa yang hampir digoda oleh doktor palsu tersebut.

“Akhirnya, orang yang paling aku syak tak betul ini tertangkap dengan helah dia..Suka mesej perempuan, ajak jumpa dan ayat manis. Sangat menjengkelkan..Cakap dia doktor tapi bila aku semak dengan kawan kawan aku kerja hospital itu, tiada pun makhluk itu,” luah Amira Syahida di Facebook.

Ahmad Fathi berkata: “Editing dia sampah wey, nampak sangat kantoinya. pihak polis segara ambil tindakan supaya tiada lagi yang akan menjadi mangsa penipuannya,”.

sumber sinar harian

Categories
Home

Lelaki pakai seragam askar komunis di halau OKU di Road Walk

Gambar yang memaparkan seorang individu yang memakai pakaian seragam askar komunis di pasar karat di Road Walk di sini kelmarin menerima kecaman hebat daripada netizen.

Perkongsian beberapa keping gambar oleh Kelab Melayu Pulau Pinang menunjukkan seorang lelaki memakai baju bintang tiga di zaman penjajahan Tanah Melayu dahulu sambil menaiki sebuah basikal.

Namun lelaki tersebut dipercayai telah dihalau oleh seorang lelaki orang kurang upaya (OKU) ketika dia sedang meronda Rope Walk.

“Mempromosi komunis di Road Walk Pulau Pinang sempat dihalau oleh seorang veteran yang dipanggil Ramli Badak. Viralkan,” tulis kelab tersebut di Facebooknya.

Perkongsian gambar tersebut kini tular di media sosial yang kini meraih 1,300 tanda suka dan 2,100 warganet telah berkongsi gambar tersebut.

Rata-rata netizen mengecam tindakan lelaki terbabit di samping menyokong tindakan Ramli yang menghalaunya.

Rosma Ismail berkata: “Apa pun saya hormat dekat Ramli Badak…tapi takkan dia sorang sahaja. Mana Melayu Pulau Pinang lain… Road Walk ni ramai Melayu yang suka pergi sini…ALLAHUAKHBAR, saja nak bagi orang marah sahaja.

“Berani sungguh puak-puak ini. Apa maksud mereka buat seperti begini. PDRM cuba risik tengok macam mana. Kita akui PDRM hebat,” tulis AhmadBistamam Mamgas di Facebook.

Namun, terdapat setengah netizen mempertikaikan bahawa Kelab Melayu Pulau Pinang salah tafsir baju yang dipakai oleh individu terbabit kerana seragam terbabit bukanlah seragam askar komunis tetapi merupakan askar Jepun ketika zaman penjajahan tanah Melayu.

Naim Nastaim Bin Maarop menulis: “Admin, ini contoh seragam komunis yang mereka pakai era insurgensi. Yang abang tu pakai uniform imperial Jepun. Tak salah nak membenci tapi maklumat tu biar tepat. Kenali musuh anda,”.

askar jepun -google

Untuk memahami apakah itu komunisme, kita perlu mengetahui apa yang dikatakan oleh Karl Marx, iaitu pengasas kepada falsafah ini. Perkataan ‘komunisme’ berasal dari perkataan Perancis – commune, iaitu kawasan kemasyarakatan yang berkoperasi bersama. Contohnya, seperti penduduk kampung yang biasa kita lihat di masyarakat luar bandar.

Tetapi dalam zaman Karl Marx menulis The Communist Manifesto pada tahun 1848, era Revolusi Industri baru nak bermula. Semasa itu teknologi seperti Spinning Jenny untuk menenun kain dengan lebih pantas, dan teknologi enjin stim untuk pengangkutan kereta api sedang pantas berkembang di Eropah. Jadi, apa yang nak penduduk kampung sangat, sedangkan pada masa itu era urbanisasi mula nak berlaku di kota-kota besar di Eropah?

Revolusi Perindustrian (1760-1850)

Kredit: Wikipedia

Revolusi Perindustrian bermula di Britain sekitar tahun 1760, ketika England mula menemui teknologi untuk menggunakan arang batu untuk menggerakkan enjin. Arang batu yang banyak di sekitar Manchester, Sheffield dan Leeds, mencetuskan pembukaan bandar-bandar baru untuk peluang pekerjaan. Akibatnya, ekonomi di Britain meningkat hasil daripada pengeluaran tekstil yang banyak kerana teknologi ini.

Pada tahun 1750, Britain mengimport 2.5 tan kapas dari luar untuk industri hiliran di kampung-kampung sekitar England bagi tujuan pengeluaran tekstil. Namun, selepas penemuan serta teknologi enjin wap yang menggunakan arang batu untuk pembakaran, ia meningkat kepada 50 tan pada 10 tahun akan datang, dan menyebabkan Britain mencari tanah jajahan baru seperti Afrika dan Asia bertujuan untuk bahan mentah seperti kapas yang murah, serta bahan-bahan mentah yang lain seperti teh, bijih timah dan emas.

Melihat kepada ini, negara-negara Eropah yang lain seperti Perancis, dan Jerman – yang baru bersatu dari pecahan negara-negara kota, di bawah kuasa Prussia pimpinan Otto von Bismarck pada 1870an turut mencari tanah jajahan baru untuk perindustrian negara mereka.

Dalam hukum ekonomi, barang akan menjadi semakin murah apabila ia dihasilkan dengan banyak. Dengan teknologi yang ditemui oleh Britain pada pertengahan abad ke-16 ini, barangan yang dihasilkan oleh Britain menjadi murah dan mampu dimiliki oleh ramai orang, mewujudkan kelas pertengahan (middle class) yang ramai di Britain, dan menjulang negara tersebut sebagai kuasa ekonomi di Eropah, dan dicemburui negara-negara lain.

Dalam kegilaan syarikat pemodal ini mengejar keuntungan, kebajikan pekerja serta penggunaan tenaga buruh kanak-kanak seperti yang digambarkan dalam cerita kanak-kanak yang dikarang Charles Dickens, Oliver Twist – adalah perkara yang normal.

Dan ahli falsafah dan bangsawan Prussia bernama Karl Marx, melihat ini sebagai satu penindasan.

Manifesto Komunis: Manifesto Untuk Kaum Pekerja?

Pada tahun 1848, Karl Marx serta rakan baiknya, Friedrich Engels telah menulis buku yang berjudul The Communist Manifesto, sejurus sahaja berlaku Revolusi 1848 di seluruh Eropah, yang menuntut untuk menyingkirkan kuasa monarki mutlak di negara-negara Eropah. Pengaruh daripada Revolusi Perancis yang berlaku 70 tahun sebelumnya, Karl Marx melihat revolusi ini sebagai peluang untuk menyaksikan kaum pekerja menyingkirkan kaum kapitalis yang semakin berkuasa di Eropah.

Akibat daripada perkara ini, Karl Marx dan Friedrich Engels dibuang di London sehingga akhir hayat mereka.

Karl Marx kemudiannya menerbitkan buku yang berjudul Das Kapital yang menerangkan bagaimana pemodal (kapitalis) mengumpul keuntungan dan pekerja yang menerima upah tidak mendapat bahagian kekayaan tersebut dengan setimpal. Hasil tulisan dua buku ini, lelaki bernama Vladimir Ilyich Ulyanov mendapat inspirasi untuk menubuhkan sebuah negara komunis.

Revolusi Rusia

Pada tahun 1887, Sasha Ulyanov telah mati dibunuh oleh polis Czar kerana bersubahat dalam pemberontakan. Vladimir Ulyanov kemudian menukarkan namanya kepada Lenin, sebelum berjuang atas nama komunisme, sehingga pada Oktober 1917, Lenin berjaya mengasaskan sebuah negara komunisme yang diimpikan Marx semasa Revolusi 1848 dahulu.

Selepas kematian Lenin pada tahun 1923, kuasa komunis jatuh di tangan Jozef Stalin, seorang pemimpin diktator yang menindas rakyat Soviet Union selama 30 tahun, dengan membunuh 30 juta orang dan memenjarakan orang jika melawan perintahnya.

Perang Dingin

Sejak Vladimir Lenin mengasaskan Soviet Union lagi, komunisme telah dimomokkan sebagai sesuatu yang jahat. Bahkan daripada zaman Karl Marx pada Revolusi 1848 lagi, komunisme telah dikaitkan dengan keganasan. Tetapi propaganda anti-komunis ini dipertingkatkan dari zaman keganasan Stalin, dan di kemuncaknya, ialah ketika Amerika Syarikat dan Soviet Union hampir melancarkan perang nuklear apabila berlakunya krisis peluru berpandu nuklear di Cuba pada tahun 1962. Dan propaganda ini terus menyusup hingga ke hari ini, walaupun Tembok Berlin sudahpun runtuh pada tahun 1991.

,
sumber sinar harian, Facebook: Nome Nozwir

Categories
hiburan Home islam

Berhijab tetapi bersihkan kubur Kristian

“Beza agama tidak halang kasih terhadap ibu yang telah tiada,” demikian kata seorang guru melalui akaun Facebook ‘Bila Cikgu Emmet Menulis’, meminta orang ramai walaupun berbeza kaum perlu saling mengenali dalam kepercayaan agama untuk membimbing rohani agar berupaya menjadikan kita manusia yang baik dan pekerti tinggi.

Cerita Cikgu Emmet, pada 2 November lalu ketika melalui kawasan perkuburan Kristian, beliau ternampak kelibat beberapa orang yang memakai baju kurung dan bertudung.Mereka turut membersihkan perkuburan dan salah seorang daripadanya ialah guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Padawan iaitu cikgu Dayang Rafidah Awang Osman.

Foto: Facebook ‘Bila Cikgu Emmet Menulis’

Katanya, beliau bersama ibu dan ibu saudaranya yang beragama Islam membersihkan kubur mendiang neneknya.Meskipun kelihatan agak janggal kerana mereka adalah keluarga Muslim tetapi kehadiran mereka disambut sapaan dan senyuman dari pengunjung lain.

Menurut cikgu Emmet, cikgu Dayang Rafidah tidak sekali memutuskan rasa kasih dan sayang kepada keluarga sebelah ibunya walaupun berbeza agama.Rasa sayang terhadap neneknya terus diterjemahkan dengan menyantuni pusara mereka.

Dalam pada itu Cikgu Emmat mendedahkan pada 2 November adalah hari All Soul Day iaitu hari di mana ramai sanak saudara menziarahi pusara orang tersayang yang telah pergi.Penganut Kristian terutamanya akan membersihkan pusara ibu atau bapa serta saudara mara yang telah tiada di samping menukar bunga di jambangan.
sumber Facebook ‘Bila Cikgu Emmet Menulis

Categories
Home Kehidupan

Redah hujan bersama 3 anak waktu malam dengan motosikal untuk sekampit beras

Perkongsian gambar oleh seorang guru yang memaparkan seorang ibu bersama tiga orang anaknya yang meredah hujan pada waktu malam dengan menunggang motosikal mengundang kesedihan netizen.

Gambar yang dikongsi oleh Mohd Fadli Salleh di laman Facebooknya menceritakan empat beranak tersebut bertemu dengannya untuk mendapatkan bantuan barangan dapur.

Menurut Mohd Fadli, empat beranak itu hanya mahu mendapatkan sekampit beras dan barang dapur namun ketika beratur membuat bayaran wanita itu meminta izin untuk menambah barangan yang dibeli.

Selepas membeli keperluan yang dimahukan, Mohd Fadli membawa keluarga tersebut makan.

“Kali ini, aku serah troli kat dia. Kakak pergi ambil apa keperluan kakak. Nanti dah siap panggil saya. Saya bayarkan. Masa beratur, dia bertanya?.

“Cikgu. Boleh tak nak ambil ni? Kalau tak boleh saya letak semula,” katanya seraya menunjukkan tuala wanita. Ambillah. Keperluan tu kan,” jawab Mohd Fadli sebelum wanita tersebut mengucapkan terima kasih.

Mohd Fadli kemudiannya mempelawa empat beranak tersebut makan di sebuah restoran selepas mereka selesai membeli keperluan yang mereka mahukan.

“Meh makan dulu. Dah makan, pulanglah,” katanya.

Antara reaksi netizen yang tersentuh dan kagum dengan tindakan yang diambil oleh Mohd Fadli untuk membantu empat beranak tersebut.
Pelawaan itu disambut dengan keriangan anak-anak wanita tersebut yang gembira seperti memenangi cabutan bertuah

“Makan. 5 huruf sahaja. Hampir setiap kita tidak pernah terfikir ia sesuatu yang sangat menggembirakan sebahagian kanak-kanak dan keluarga,” katanya.

Mohd Fadli berkata, dia kemudiannya memberikan anak-anak tersebut beg sekolah dan pensel warna.

Katanya, anak-anak itu nampak terlalu seronok sehinggakan mereka meminta izin ibu mereka untuk membawanya ke sekolah.

“Mereka pulang dengan naik motosikal. Pulang dengan kekenyangan dan barang yang sarat. Si kecil memeluk erat beg sekolah baharu. Petanda seronok menerima hadiah, petanda sayang akan begnya.

“Belajar la elok-elok dik. Semoga kiriman beg dan pensel warna baharu ini menaikkan semangatmu untuk belajar bersungguh-sungguh seterusnya mengubah nasib keluargamu ini,” katanya.

Keluarga tersebut sedang beratur untuk membuat bayaran.
Perkongsian Mohd Fadli di Facebooknya kini tular di media sosial dan menerima pelbagai reaksi daripada netizen dan mengagumi tindakan yang dilakukan oleh cikgu tersebut kerana banyak membantu masyarakat yang memerlukan pertolongan.

Sherie Al Yahya menulis “ALLAHU, tak tahu nak komen apa dah…Moga cikgu dan keluarga diberikan sebaik-baik ganjaran di dunia mahu pun di akhirat, Amin.”

“Saya kagum dengan semangat cikgu untuk bantu orang-orang yang lebih memerlukan. Teruskan niat suci cikgu ni, semoga ALLAH permudahkan urusan cikgu untuk bantu mereka-mereka ini…semoga cikgu sentiasa di bawah lindungan rahmat ALLAH,” kata Amira Shahrom di Facebook.

sumber sinar harian

Categories
Home Kehidupan

Muka Jho Low bertukar jadi beruang selepas pembedahan

NEGARA lokasi Low Taek Jho atau Jho Low, 38, dipercayai bersembunyi enggan memberi kerjasama kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk menangkap ahli perniagaan dalam buruan itu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador berkata, sebaliknya pihak berkuasa negara terbabit memberi alasan tidak masuk akal, termasuk dakwaan Jho Low sudah membuat pembedahan wajah menyerupai beruang.

“Alasan yang diberikan kononnya dia (Jho Low) sekarang mengubah rupanya, alasan yang diberikan kepada saya dia mungkin sudah menjalani pembedahan mukanya dan menyerupai beruang.

“Muka dia sekarang sama dengan muka beruang, saya tak tahulah, tetapi kononnya dia dah mengubah rupa bentuk mukanya.

“Tetapi, dia terus berada di negara itu dan mendakwa kononnya dia susah nak dikesan, dia sekarang muka menyerupai beruang, dan ada kalanya apabila dia berjalan akan menyerupai tambadau (bahasa dialek Sabah bermaksud badak), jadi dari belakang bila kita lihat rupanya begitulah rupanya. Adakah logik alasan yang diberikan ini?” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Majlis Penyampaian Surat Penghargaan Ketua Polis Negara (tolak rasuah) di Batalion 24 Pasukan Gerakan Am (PGA) Tawau, hari ini.

Yang turut hadir ialah Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Kententeraman Awam (KDNKA), Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani; Pengarah Jabatan Pengurusan PDRM, Datuk Abd Rahim Jaafar; Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Omar Mammah dan Komander Briged Sabah (PGA), Senior Asisten Mancha Ata.

Mengulas lanjut mengenai laporan terbaharu Jho Low dikesan menggunakan pasport Cyprus, Abdul Hamid berkata, perkara itu bukan sesuatu yang baharu kerana ada negara tertentu yang menjual nilai kedaulatan dengan cara mudah termasuk menjual pasport.

“Ini kerana negara berkenaan memerlukan wang untuk ekonomi dan dia (Jho Low) ni perompak tegar telah mengambil kesempatan (eskploitasi).

“PDRM sedang menyiasat perkara ini dan sudah berhubung dengan pihak penguat kuasa antarabangsa dan saya tak perlu sebut siapa dia, untuk menjejaki sekiranya ada harta hasil rompakan wang negara kita dilaburkan atau digunakan untuk membeli apa-apa juga harta di sana,” katanya.

Katanya, polis sedang dalam operasi menjejak ke mana perginya wang dibelanjakan oleh perompak moden terbabit.

“Dia (Jho Low) memang berada di sana di tempat yang saya sebutkan tadi, dia memang dilindungi, satu pendekatan atau tindakan oleh negara berkenaan yang tidak bertanggungjawab, enggan memberikan kerjasama kepada kita.

“Dalam memerangi kes jenayah, sepatutnya kita dengan mana-mana negara pun kita harus bekerjasama dan bukan bertindak melindunginya sebab kes ada kaitan politik sebelumnya.

“Ini perbuatan jenayah, dia (Jho Low) merompak wang sebuah negara dan dia mendapat perlindungan di sebuah negara dan kita memohon kerjasama untuk menghantar dia balik ke sini.

“Tetapi, dia seolah-olah kebal pula dan mendapat perlindungan daripada pihak berkuasa negara terbabit,” katanya.

Ditanya mengenai sama ada PDRM sudah membuat permohonan ekstradisi terhadap Jho Low, beliau menjelaskan pihak polis sudah melakukan semua prosedur untuk membawa pulang ahli perniagaan yang menjadi buruan itu.

“Semuanya dah ada, semuanya dah kita buat tetapi kalau pihak itu tidak mahu menyerahkan kepada kita, kita tak boleh nak buat apa.

“Tetapi saya akan dedahkan satu ketika nanti apa yang mereka lakukan satu sifat, sikap, tindakan yang tidak bertanggungjawab.

“Saya bersangka baik dengan semua negara dalam hal-hal yang membabitkan jenayah, ini bukan ada kena mengena dengan politik, kaum atau agama sebaliknya membabitkan seorang perompak,” tegasnya. Sumber Harian Metro